Analyser
14
feb
metaverse-pic

Den här webbplatsen innehåller affiliatelänkar. Bitcoincenter kan få ersättning om du besöker tjänster som vi rekommenderar via våra länkar. Läs mer om annonsering på informationssidan.

Vad är metaverse? Nybörjarguiden

Vad är metaverse? Det är ett brett begrepp som ofta syftar på virtuella världar. Den här artikeln är en nybörjarguide till metaversen. Vi kommer att gå igenom de filosofiska och tekniska sidorna av detta koncept.

Vad är metaverse?

Metaverse är byggt på Web 3.0, som vanligtvis beskrivs som nästa steg av Internet. 90-talets Internet (Web 1.0) gjorde det möjligt att läsa informationen på webbsidor. 2000-talets internet (Web 2.0) gav användarna friheten att producera innehåll och uttrycka sig socialt.

Decentraliserat ägande på blockkedjor kan betraktas som nästa steg i utvecklingen av internet. Det är också ett av nyckelbegreppen i metaversen.

Här är utvecklingen av internet sammanfattad:

  • Web 1.0 = Läsning
  • Web 2.0 = Läsa och skriva
  • Web 3.0 = Läsa, skriva och äga

Om du ännu inte är bekant med Web 3.0, kolla vår fördjupande nybörjarguide först! Notera. Vi har använt termen Web3 istället för Web 3.0 i den här artikeln. Web3, web3 och Web 3.0 används alla i media.

De grundläggande begreppen för decentraliserat ägande är friheten att köpa och sälja äkthetscertifikat (NFTs, Non-Fungible Tokens). I praktiken betyder det att vem som helst kan skapa en Web3-plånbok och köpa blockchain-baserade tillgångar på marknadsplatser som Open Sea.

NFT:er (äkthetscertifikat) säkerställer att den köpta tillgången är äkta. Alla kan verifiera de relaterade transaktionerna på blockkedjan. Sådana tillgångar kan vara virtuella tomter, föremål, avatarer och deras tillbehör, medlemskort eller konstverk.

En av de speciella egenskaperna hos Web3 är gemenskap och samägande. Många NFT-projekt har en samägd samling eller konto, och användningen av den bestäms vanligtvis av medlemmarna enligt DAO-modellen.

Metaverses fyra stadier

När vi lägger till flexibla övergångar mellan verklighet, förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR) till de tidigare nämnda Web3-principerna, är vi nära metavers.

Bilden nedan visar olika startpunkter för att starta resan mot metavers. Den är uppdelad i fyra block: Web2 vs. Web3 och icke-VR vs. VR.

metaverse

Därefter kommer vi att dyka djupare in i varje punkt (block).

Block A: Web2 + ingen VR

Block A är det i det nedre vänstra hörnet.

Traditionella (och centraliserade) Web2-tjänster står inför två stora utmaningar: hur man stödjer decentraliserat ägande och nya sätt att använda tjänster (AR/VR). Är det värt att börja modifiera befintliga tjänster, eller är det bättre att skaffa ny kompetens?

Nike gjorde ett exempel på detta när de köpte RTFKT studio som utvecklar NFT-avatarer och virtuella tillbehör.

Fördelen med Web2 som utgångspunkt är den enorma mängden användare. Jämfört med detta är blockkedjan och särskilt VR-sektorerna fortfarande i sin linda. Men att utveckla det gamla systemet är vanligtvis svårare än att bygga ett nytt, så vi kommer förmodligen att se fler förvärv och samarbeten med befintliga NFT-gemenskaper.

Block B: Web2 + VR

Block B är det i det nedre högra hörnet.

VR-tekniken har utvecklats under lång tid. Inbyggda VR-spel och appar ger en fantastisk upplevelse. Redan 2014 förvärvade Meta (ex-Facebook) ett företag som utvecklar Oculus-glasögon. Företaget siktar på att komma till hjärtat av metavers på detta sätt.

För närvarande är det oklart hur öppet Meta kommer att vara och hur det kommer att stödja NFT-ägande. Frågan är grundläggande: öppen och decentraliserad eller stängd och centraliserad?

Många av Metas funktioner och mål, som sällskaplighet och användning av VR-teknik, är desamma som i andra metavers. Oculus marknadsplats har en lång lista med fantastiska Web2 VR-spel och applikationer.

Ett annat bra exempel på Web2 VR-applikationen är Sansar VR. Men var är NFT:erna?

Videon ovan: Meta Oculus Quest 2 är ett ganska prisvärt alternativ för att introducera dig själv till VR.

Block C: Web3 + no VR

Block C är det i det övre vänstra hörnet.

Spelvärldar baserade på blockkedjor och NFT:s använder ofta termen metavers i sin marknadsföring. Många färdplaner inkluderar även AR/VR-stöd.

Olika typer av metavers kan delas in i så kallade plattformsmetaverse som t.ex SandboxDecentraland, och Pavia såväl som oberoende spelvärldar som Axie Infinity, Illuvium, Aavegotchi, Gala Games och så vidare.

NFT är kärnan i alla metaverserses. Spelets huvudfunktioner och spelarens intäkter utnyttjar spelets infödda token. Till exempel har Sandbox SAND-token, Decentraland har MANA och så vidare.

Virtuella NFT-landplatser finns tillgängliga i många metaverses. Exempel nedan är kartvyer över Sandbox, Pavia, Ember Sword och Gotchiverse.

virtual-land

I vissa NFT-projekt introduceras komponenter för förstärkt verklighet (AR) i den verkliga världen. Se till exempel OVR i bilden nedan.

ovr

NFT kan till exempel samlas in i den verkliga världen på samma sätt som i Pokemon Go. Dessa implementeras vanligtvis med en smartphoneapplikation. I samlartillämpningar (som t.ex VeVe),det är vanligtvis möjligt att importera NFT som ett AR-tillägg till foton och videor tagna med kameran.

Block D: Web3 + VR

Block D är det i det övre högra hörnet.

I populära visioner av metaverse (Ready Player One och Matrix) hoppar användaren sömlöst mellan den verkliga världen och den virtuella världen, byter avatar och samlar in tokens från olika källor. Block D i det fyrstegssystemet beskriver de mål som satts upp för metaversen, såsom flexibla övergångar mellan verklighet, förstärkt verklighet och virtuell verklighet, samt att stödja decentraliserat ägande, intjäning och betalning baserat på kryptovalutor.

För tillfället siktar nästan alla på detta block, men än så länge finns det väldigt få företag inom detta kombinerade NFT+VR-område. Närmast området finns några virtuella NFT-gallerier som stödjer VR, som t.ex SomniumSpace och Spatial.

Nyligen flyttade Spatial det strategiska fokuset för hela företaget från affärsapplikationer till NFT VR-gallerier.

Wilder World-projektet har också presenterat visioner om den stora NFT VR-världen, men hittills har projektet gått framåt före tokens (WILD).

Avatarmarknaden går het

Användaridentitet är ett av nyckelbegreppen i metaversen, och det involverar flera olika typer av NFT. Dessa inkluderar avatar NFT, tillbehör/tillbehör NFT, adress NFT och medlemskap NFT.

Hittills kräver nästan varje metavers en 3D-avatar skapad för metaversen. I framtiden kommer vi att se fler generiska avatarer som är kompatibla med olika metaverser. Nästan varje 2D-profilbildsprojekt (PFP) lovar också att utveckla sin egen 3D-version av PFP-bilden för metaverser i sin färdplan.

Några exempel på olika avatarprojekt:

  • Meebits (Larva Labs 3D Voxel avatarserie)
  • Sandbox (3D Voxel-avatar av Sandbox-metaversen)
  • Expandables (Finskbaserad Voxel Panda-avatarserie)
  • Habbo Avatars (Habbo NFT-avatarserie)
  • MetaKrew (Avatar-serien av Metakey-projektet)
  • Neo Tokyo (Neo Tokyo Identities)
  • Clone X (Avatar-serien av RTFKT-studio köpt av Nike)

Clone X var ett av de mest framgångsrika NFT-projekten 2021. Obegripliga priser har betalats för individuella avatarer, vilket kan ses i den medföljande OpenSea-skärmdumpen. Den högsta affären var 289 Ethers (för närvarande drygt 1 miljon dollar).

avatars

Avatarer är nära förknippade med deras tillbehör. I bästa fall (på kedjan) kopplas tillbehör till avataren med hjälp av ERC-998 NFT standard. I det här fallet hanteras det på blockkedjan istället för externa servrar. Till exempel Aavegotchi Project har implementerat sina avatartillbehör på detta sätt.

Ett metaverse-konto är också vanligtvis associerat med en blockchain-adress. På ett Ethereum-nätverk kan denna adress ersättas med ett ENS-domännamn namn (så kallat web3 användarnamn) som hanteras som NFT.

Som en intressant detalj implementerade Ethereum Name Service nyligen en så kallad retroaktiv airdrop, där varje konto som hade reserverat ett ENS-namn till ett visst datum fick ett visst antal ENS-tokens gratis.

NFT-baserade klubbmedlemskap

Många typer av medlemskap och entréavgifter har blivit vanliga i NFT-världen. Detta gäller även metaverser. Om du vill komma in i ett metaverst klubbhus i en viss NFT-gemenskap behöver du rätt avatar eller medlemskap för det. Medlemskapen börjar blanda livemöten (som t.ex Veecon 2022) och virtuella möten.

veecon2022

Biljetter till VR-sammankomster och evenemang kan självklart säljas som NFT. Dessutom kan själva lokalen vara en NFT. Till exempel, Spatial sålde nyligen de första NFT-utrymmena, där gästerna kan bjudas in att se sin egen NFT-kollektion hängd på väggarna.

Speciellt med VR-glasögon är upplevelsen fantastisk. Dessa NFT-utrymmen bör vara kompatibla med flera metaverser i framtiden.

RKFT lanserade nyligen sina egna Space Pod-anläggningar i samarbete med Oncyber projekt i Clone X-projektet. Metaspace är också på väg åt samma håll (se skärmdump nedan).

Metavers potential och framtid

Gråskala uppskattad i sin rapport att affärspotentialen för metaverser är biljoner dollar under de närmaste åren. Ett annat exempel på metaverse-investeringar är Yield Guild Games (YGG), som har köpt mark och tillgångar från flera metaverser och investerat i Play-to-Earn-stipendium.

År 2021 har nästan alla metaversrelaterade tokens stigit i pris. Du kan se några av tokens som nämns i den här artikeln och deras prisutveckling i diagrammet nedan.

NFT-projekt Token Kurs 1/1/21 Kurs 12/17/21 Kursutveckling (gånger)
Gala Games GALA $0.001 $0.54 540X
Axie Infinity AXS $0.59 $110.59 187X
Sandbox SAND $0.04 $6.71 167x
Decentraland MANA $0.08 $3.89 48x
Illuvium ILV $62 $1144.82 18x
Wilder World WILD $0.46 $3.92 8x
Aavegotchi GHST $0.57 $2.42 4x
Yield Guild Games YGG $1.51 $6.07 4x

Så vad kan vi förvänta oss från år 2022 år efter sådana prisstegringar? Baserat på Discord-signalerna förväntas spännande utvecklingar inom NFT-sektorn inom åtminstone följande områden:

  • eSports NFT och turneringar för stora publiker. Något utvecklas i projekt som Neo Tokyo och More Than Gamers.
  • Övergången till Layer-2 blockchains fortsätter (t.ex. Immutable X, Polygon). Åtminstone Illuvium, Ember Sword, Gary V Book Games, och VeVe går till Immutable.
  • De stora varumärkena kommer att fortsätta att ansluta sig till NFT-marknaden 2022. Vilka premiummärken ingår inte än? Pepsi, Nike och Adidas har redan gjort de första dragen.
  • Antalet NFT-klubbar och medlemskap växer och vikten av nätverk betonas för att hitta nya projekt.
  • AR och VR går framåt. Skulle det finnas några större VR + NFT-spel?
  • Och säkert även 2022 kommer några helt revolutionerande NFT-projekt att dyka upp inom helt nya områden som ingen visste att vänta på.
Articles written by Bitcoincenter are produced by our team. There are several crypto specialists working at Bitcoincenter. The head analyst of Bitcoincenter is Antti Hyppänen.
Relaterade artiklar
09
feb
Vad är Web 3.0? Nybörjarguiden

Vad är Web 3.0? Nybörjarguiden

Web 3.0 blev ett hett ämne 2021. Vad är Web 3.0 och varför är det […]

Läs mer

Inga kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.